Zwoele Zomernachten

Zinderende nachtportretten, eigenzinnige componisten.

Ellen Pieterse - mezzo sopraan | Frank Fahner - piano 
9 september 20.00 uur | Kapel op ’t Rijsselt | Mettrayweg 25, Eefde

Zwoele Zomernachten



Van middernacht tot zomernacht, van extase na een nachtelijke vrijpartij tot de nacht op een kerkhof bij het graf van een geliefde.
Frank Fahner en Ellen Pieterse nodigen jullie uit voor een muzikale nacht met vier eigenzinnige componisten.


Alma Schindler-Mahler was een fantastisch componist. 
Haar beroemde echtgenoot Gustav Mahler zei op zijn sterfbed dat ze meer talent had dan hij. Toch had hij haar het componeren verboden omdat dat ongepast was voor een vrouw in het Oostenrijk van rond 1900.
Ze ging de concurrentieslag niet aan en schreef niet tijdens hun huwelijk, maar leefde zich uit met behulp van haar legendarische schoonheid en nam diverse prominente mannelijke tijdgenoten tot minnaar. Na Gustav’s dood ging ze weer componeren, maar ze bleek zo kritisch dat ze veel van haar composities vernietigde. Het merendeel raakte echter verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog, nadat ze voor de nazi’s was gevlucht vanwege haar toenmalige echtgenoot: de Joodse schrijver Franz Werfel. 
In haar werk horen we de invloed van Arnold Schönberg.
Hij inspireerde haar tot gedurfde wendingen in harmonie en tonaliteit, oorstrelende melodieën en gepassioneerde hoogtepunten.

Gustav Mahler was een van de grootse dirigenten van zijn tijd.
Alma’s eerste echtgenoot was bovendien een man die zijn getalenteerde echtgenote als een bedreiging ervoer, maar zijn eigen kunst mede daardoor tot ongekende hoogtes bracht. Hij haalde zijn inspiratie niet uit het bewogen sociale leven zoals zij dat leidde, maar uit de stilte die hij in de natuur vond.
In de vijf beroemde ‘Rückert Lieder’ ervaren we zijn meesterschap. Als geen ander heeft hij de emotionele kleuren van Friedrich Rückert’s gedichten getoonzet: van lichtvoetige vreugde tot grote levensvragen. Toch klinkt in elk lied een enorme sensualiteit. Daardoor kunnen we begrijpen waarom Alma zich tot hem aangetrokken voelde, al was hij veel ouder. Ook zijn werk had onder de Nazi’s te lijden al was hij in 1911 gestorven: het kwam op de verboden lijst.

In Frankrijk was de sfeer minder behoudend dan in Oostenrijk. 
Daardoor lijkt de nacht hier romantischer.

Henri Duparc is vooral bekend bij de fijnproevers van de liedkunst.
Er is weinig van zijn muziek bewaard gebleven, net als bij Alma Mahler. Bij hem kwam dat echter niet door zijn geslacht of de oorlog, maar omdat hij geestesziek werd. Hij vernietigde het grootste deel van zijn oeuvre en componeerde geen noot meer tijdens de halve eeuw die hem restte. 
Wij brengen vier van zijn liederen ten gehore. 
Daarin klinkt de invloed van Richard Wagner, met name in de perfecte symbiose van zangstem en piano. En we nemen u mee naar Amsterdam! Duparc heeft de grachten op een grandioze manier geschilderd, waardoor de suggestie ontstaat dat het om de mooiste stad van de wereld gaat… al heeft hij haar nooit gezien.

Hector Berlioz schopte iedereen tegen de schenen. 
Net als Gustav Mahler was hij een van de grootste dirigenten van zijn tijd en niet gewend om een blad voor zijn mond te nemen. Dat deed hij ook niet als muziekcriticus. Zijn eigengereidheid was niet alleen spreekwoordelijk, maar bovendien gekoppeld aan een onstuimig gevoelsleven en een grenzeloze fantasie. Daardoor leidde hij een dramatisch leven en maakte hij heel wat vijanden, wier hoon hem mateloos frustreerde. Vandaar zijn bijnaam: de eerste romanticus van de Franse muziek.
Toen hij de cyclus ‘Les Nuits d’été’ schreef leed hij hevig.
Zijn huwelijk was mislukt en daarna bleef hij overgevoelig voor iedere vorm van afwijzing. De gedichten van Théophile Gautier waren dan ook koren op zijn gepassioneerde molen, want daarin was de liefde veelal beschreven in combinatie met scheiding en dood. Hij toonzette ze op grootse wijze, met brede emotionele gebaren en dramatische wendingen.
wij maken het Gerrit Ebbink en Frank Fahner Kokstraat 12 7211 AP Eefde Gelderland Nederland